RiR - Artykuł 37 - Lipiec 2023

StartRóżni i Równi - etap II kampaniiRiR - Artykuł 37 - Lipiec 2023

Rozmawiali o równości i różnorodności

Różni i Równi
Różni i Równi

MAGDA BOGUSKA
Sekcja ds. Komunikacji

Kolejna z cyklu debat w ramach drugiego etapu kampanii Kultura Szacunku pt. Różni i Równi odbyła się 6 czerwca pod hasłem Equality in Diversity / Równość w Różnorodności w Auditorium Primum im. prof. Olgierda Narkiewicza w Atheneum Gedanense Novum. Partnerami kampanii są Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego i Urząd Miejski w Gdańsku, a część działań jest realizowana we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim oraz Związkiem Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita.

W spotkaniu udział wzięli studenci i absolwenci zagraniczni GUMed oraz gość specjalny debaty – Andrzej Ziółkowski, polski podróżnik i autor albumów i wystaw fotograficznych dotyczących różnorodności religijnej oraz ludzkiego poszukiwania kontaktu z sacrum, absolwent Politechniki Gdańskiej. Naszą Uczelnię reprezentowali:

  • Princess Ijeoma Anieke, studentka I roku pielęgniarstwa ED;
  • lek. Faisal Al Maghlooth, absolwent kierunku lekarskiego ED z 2022 r.;
  • Shraddha Singh, studentka V roku kierunku lekarskiego ED;
  • lek. Marlon Ross Souza Luis, absolwent kierunku lekarskiego ED z 2021 r.;
  • Fanny Sunesson, studentka VI roku kierunku lekarskiego ED;
  • Alejandra Vivas, studentka III roku kierunku lekarskiego ED.

Debatę prowadził dr Jacek Kaczmarek – specjalista ds. relacji z absolwentami zagranicznymi, przedstawiciel Stowarzyszenia Absolwentów GUMed. Dr Kaczmarek przedstawił prelegentów oraz przywitał słuchaczy zebranych zarówno stacjonarnie, jak i w formie online. – Chcielibyśmy skupić się na różnorodności i równości oraz zainspirować pozytywne myśli na ich temat, a także – miejmy nadzieję – pozytywne, znaczące działania w naszej społeczności akademickiej, a może nawet w nieco szerszych kręgach – rozpoczął dr Kaczmarek.

W trakcie wydarzenia poruszono szereg zagadnień związanych z różnorodnością, przejawiającą się nie tylko w naszej społeczności akademickiej. Dyskusja podzielona została na 6 bloków tematycznych, które ukazywały pojęcie różnorodności z wielorakiej perspektywy.

Na początku każdy z prelegentów przedstawił siebie oraz swoje pochodzenie. Paneliści zwracali uwagę na to, w jakim środowisku się wychowali, oraz skąd pochodzą.

W kolejnej części debaty prelegenci opowiedzieli o swoich pierwszych doświadczeniach związanych z różnorodnością, które zdobyli przed wyjazdem za granicę czy rozpoczęciem nauki w GUMed.

Swoje czasy szkolne wspominała Alejandra Vivas. Uczęszczając do szkoły w USA, miała ona styczność z różnymi tradycjami i językami charakterystycznymi dla uczniów z różnych krajów. Przed podjęciem studiów w naszej Uczelni odbyła także podróż dookoła świata. – To było niesamowite doświadczenie. Zobaczyłam około 35 krajów, więc mogłam uczyć się od różnych ludzi i poznawać różne państwa – mówiła Alejandra Vivas. – Otworzyło mi to oczy na piękno i różne perspektywy. Nauczyłam się, że ludzie z drugiego końca świata szukają tego samego, co my, czyli szczęścia. Nauczyłam się, że dzieci bawią się w ten sam sposób tutaj, jak i na drugim końcu świata. To człowieczeństwo jednoczy nas na całym świecie.

W kolejnej części spotkania poruszono temat tego, jak doświadczenie różnorodności podczas studiów w GUMed lub pobytu za granicą wpłynęło na poszczególnych panelistów i jakie są ich zdaniem najcenniejsze aspekty tego doświadczenia.

– Doświadczenie różnorodności sprawiło, że stałem się tym, kim jestem dzisiaj – jako osoba, jako lekarz i jako dorosły. To zmieniło wszystko, ponieważ istnieje różnica między podróżą do innego kraju, zobaczeniem tego, co robią ludzie, a życiem w tym kraju i zrozumieniem ich wartości, zasad, kultury i języka. Wszystkie te rzeczy mogą otworzyć umysł. To sprawia, że żyjesz bliżej innych ludzi, rozumiesz, jak myślą i jak żyją. Wszyscy jesteśmy ludźmi – powiedział lek. Faisal Al Maghlooth.

Uczestnicy debaty rozmawiali również o wyzwaniach związanych z różnorodnością. Zwrócono uwagę, że nie dla wszystkich stanowi ona korzyść, gdyż niektóre osoby mogą traktować ją jako źródło ryzyka lub wręcz zagrożenia.

Perspektywę studentów przedstawiła Shraddha Singh, która podkreślała zalety różnorodności, takie jak promocja indywidualizmu. Wskazywała także, że to ludzie komplikują rzeczywistość poprzez tworzenie norm społecznych, o których nie zawsze można powiedzieć, czy są dobre, czy złe. Normy te pozwalają jednak członkom danej społeczności na spełnienie potrzeby przynależności do otoczenia.

– Gdy ktoś z innego społeczeństwa, z innymi ideami i opiniami wkracza do naszego świata, często pojawia się problem – mówiła Shraddha Singh. – Ale możemy też pomyśleć w ten sposób: dlaczego nie mieć otwartego umysłu dla kogoś, kto chce być zintegrowany z innym społeczeństwem? Można być otwartym na taką dyskusję, prowadzić otwartą rozmowę. Wiemy jednak, że w dzisiejszym świecie jest to problem. Myślę, że nadszedł czas na zmiany.

W dalszej części dyskusji uczestnicy skupili się na różnorodności w aspekcie równości. Moderator zapytał prelegentów o to, czego potrzeba na poziomie osobistym i społecznym, aby równość w różnorodności stała się rzeczywistością.

– Musimy być ostrożni, gdy mówimy o równości. Nie zadowalajmy się prostymi frazesami czy sloganami reklamowymi. Różnorodność jest wartością, jest źródłem wzbogacenia. Bycie innym jest czymś, co zawsze ceniłem w swoim życiu. Jednocześnie musimy być bardzo ostrożni, aby nasze różnice nie stały się źródłem podziałów i murów między nami – mówił Andrzej Ziółkowski. – Każdy z nas musi być bardzo odważny, aby zburzyć mury, które stworzyliśmy w naszych umysłach i głowach. Myślę, że kampus uniwersytecki, ta debata i sieć, którą budujecie, to wspaniały wkład w realizację tego przedsięwzięcia. Gratuluję wam podjęcia tego tematu i wysiłku.

Na zakończenie debaty jej uczestnicy odnieśli się do swoich pozytywnych i negatywnych doświadczeń związanych z różnorodnością i równością oraz podsumowali wydarzenie, przedstawiając swoje nadzieje na przyszłość.

– Sama nazwa „uniwersytet” kojarzy się z czymś uniwersalnym, powszechnym, czymś dla wszystkich, jednak nie chodzi tylko o edukację, ale także o kształtowanie postaw, o naukę tego, jak żyć razem, jak szanować innych, jak nie zamykać się w swoim pochodzeniu etnicznym, języku, religii, wierząc, że nasza osobista „bańka kulturowa” to najlepsze i jedyne słuszne miejsce na Ziemi. Miejmy nadzieję, że będziemy w stanie kontynuować i rozwijać nie tylko słowa, ale o wiele ważniejsze działania, które sprawią, że wartości, o których mówimy, staną się integralną częścią codziennego życia w Uniwersytecie, a może też poza nim – podsumował dr Jacek Kaczmarek.

Rozmowa prowadzona była w języku angielskim. Filmowy zapis spotkania można obejrzeć na kanale GUMed w serwisie YouTube.